Definitie: Afnemende Rendementen Strategie
In economics, diminishing returns is the decrease in the marginal (incremental) output of a production process as the amount of a single factor of production is incrementally increased, while the amounts of all other factors of production stay constant. – Wikipedia
Of in gewone taal, het punt van de afnemende rendementen is het punt waar de hoeveelheid geïnvesteerde inspanning niet langer genoeg rendement genereert om het de moeite waard te maken.
In mijn artikel over de switch naar een digital first strategie legde ik de nadruk op het plannen dit type van verandering. Het gebruik van een techniek als afnemende rendementen laat je niet enkel toe om te plannen voor een digital first aanpak, het laat je ook weten wanneer te stoppen en verder te gaan naar iets nieuw.
Hoe Kunnen we dan een Economisch Principe Toepassen in Onze Marketingstrategie?
De eerste, cruciale stap is om ons basis segment te definiëren. Zorg ervoor dat dit segment zeer doelgericht en erg specifiek is. Het zal hoogstwaarschijnlijk het kleinste segment zijn in termen van volume maar zal ook waarschijnlijk de beste prestaties leveren. Lees meer over segmenten in mijn artikel over doeltreffend segmenteren.
Eens je weet wat je meest productieve input is in termen van inspanning is het tijd voor de volgende stap. Je gaat nu bepalen wat je punten van afnemende rendementen en van maximale opbrengst zijn door te kijken naar de output van je basis segment.
Wanneer je deze drie punten hebt kan je snel bepalen wanneer het tijd is om je segmenten te verbreden voor een grotere opbrengst of wanneer de campagne stop te zetten ten gunste van een beter presterende.
Interesse in enkele praktische voorbeelden? Kijk hoe we verhoogde prestaties hebben verkregen dankzij deze techniek.