Digital First: What’s in a Buzzword

Digital first is ontstaan in de wereld van uitgevers. Uitgevers zoals nieuwshuizen hadden snel door dat ze hun businessmodel moesten aanpassen om te overleven. Kranten kwamen van een wereld waarin ze kleine hoeveelheden informatie controleerden en moesten ineens overstappen naar een wereld waar informatie in overvloed beschikbaar was op het internet. In tussentijd hebben ook adverteerders dit buzzword geadopteerd om de verandering in hun marketingstrategie te omschrijven.

Digital first omschrijft een verandering van bedrijfscultuur met als doel een focus op doorlopend bijleren. De opkomst van online platformen en netwerken heeft het mogelijk gemaakt om gebruikersgedrag te observeren vanaf het eerste moment. Adverteerders kunnen zo hun marketingstrategie bijsturen waar nodig. Deze dagen hoef je niet langer een big-budget campagne te lanceren en te hopen dat deze het gewenste resultaat oplevert. Je maakt simpelweg enkele test advertenties, bekijkt het gedrag van de gebruikers en voegt enkel tijd en budget toe waar je zeker bent dat het iets gaat opleveren. Terwijl de hele markt deze nieuwe manier van marketing looft zijn er toch maar weinig die het succesvol geïmplementeerd hebben. Dit komt omdat veel bedrijven niet doorhebben dat digital first een verandering van bedrijfscultuur inhoudt. Veel pogingen om de transitie te maken leiden tot weinig of geen resultaat.

Voordelen van Digital First Gaan

Snel Falen

Het voordeel van digital first is dat marketers toegang hebben tot prestatiegegevens vanaf de start van een campagne. Dit geeft bedrijven veel ruimte om te experimenteren voordat ze zich volledig toeleggen op grotere investeringen. Snel falen op kleinere schaal laat je toe om vanaf het begin je return te optimaliseren.

Kostenbesparend

Digital staat erom bekend goedkoper te zijn dat traditionele media zoals print, radio en TV. Digital first gaan staat je dus niet enkel toe om verschillende scenario’s te testen, je kan het ook nog eens doen met veel minder kosten. Zeer precieze A|B testen maken voor kleine focus groepen kan hier ook bij helpen.

Data Driven

Omdat data zeer snel beschikbaar is kunnen bedrijven goede inzichten krijgen in hun doelgroep en hoe ze reageren. Als resultaat kunnen bedrijven die digital first gaan beter geïnformeerde beslissingen maken dankzij de snelle toegang tot de campagne data.

Hoe een Digital First Bedrijf Worden

  • Bereid je voor op verandering. Digital first gaan is niet iets dat enkel gebeurt in je marketingteam. Het is een volledige omslag van je bedrijfscultuur?
  • Plan, implementeer en blijf flexibel. Neem een moment om even na te denken. Hoe kan mijn bedrijf digital first worden? Wat zijn knelpunten die ik verwacht? Hoe los ik deze op? Wat zijn mijn quick wins?
  • Omring jezelf met mensen die je kunnen helpen. Een deel van het snel falen is snel informatie krijgen. Contacteer je netwerk, spreek met marketers in je sector die al ervaring hebben met digital first.
  • Wees niet bang om risico’s te nemen. Risico’s nemen kan intimiderend zijn. Maar zonder risico’s ben je niet in staat snel te falen, wat je op zijn beurt zal vertragen in je vermogen om je strategie aan te passen.